Meteo, voor zeilers vaak een spelletje met het weer.
Een bekende uitspraak is dat niets zo veranderlijk is als het weer, de belangrijkste factor van het weer waar een zeiler mee te maken heeft is de wind.
De bemanning
Veelgehoorde uitspraak is dat een zeilschip zo zeewaardig is als haar bemanning. Het is dus zaak tijdens een tochtplanning er rekening mee te houden wanneer jouw bemanning het nog als plezierig ervaart en wanneer dit omslaat in een apathische/ zeezieke bemanning. Bedenk ook dat een windkracht van 7/8 bft onder een hoge wal iets heel anders is dan op volle zee.
Er zijn genoeg redenen om met het weer/ wind rekening te houden.
Bij een planning wordt er veelal gebruik gemaakt van een zogenaamd weergat. Dit is een aaneengesloten periode waarbinnen probleemloos van A naar B gezeild kan worden. Doet zo’n situatie zich niet voor dan is het meestal niet verstandig om te vertrekken. Vermijdt de neiging van wishfull thinking als er tijdsdruk ontstaat (einde vakantie). Het is dan vaak beter de boot achter te laten en deze op een geschiktere tijd weer te halen.
Voorspellingen
Dat wind voorspellen niet eenvoudig is blijkt wel uit de voorspellingen op wat langere termijn. Niet zelden is het zo dat de windvoorspelling van een week verder- in de loop van die week- totaal wordt bijgesteld en er niets meer van de oorspronkelijke voorspelling overblijft. Houd hiermee dus goed rekening en zorg in dat geval altijd voor een plan b etc. Met de huidige technieken waarbij gebruik gemaakt wordt van computer berekeningen zijn de voorspellingen steeds beter geworden en voor de korte termijn redelijk betrouwbaar. Er is voor de zeiler een overvloed van websites beschikbaar waar deze informatie bereikbaar is.
Wat wij doen
Waar maken wij als instructeur/ begeleiders van Qsail gebruik van?.
Handige websites
Wind voorspelling voor de benelux
Een handige site van de wind voorspelling voor de benelux is meteomaastricht bijvoorbeeld voor een oversteek naar Engeland. De bron voor deze site is windfinder
Open de website van Weeronline
Ga vervolgens helemaal naar beneden op de site naar het kopje Experts en daarna naar het kopje expertkaarten of gebuik hiervoor deze link: weeronline
Vervolgens krijg je een onder het kopje intro expertkaarten een uitleg van de aangeboden expertkaarten. Hier is werkelijk een schat aan weers informatie te vinden.Voor het praktische gebruik hieronder enkele voorbeelden: Je bent van plan een oversteek te maken maar je wilt onderweg niet meer dan 5 bft wind tegen komen. Hoe kom je daarachter.
Maak hierbij gebruik van het GSF of het Hirlam model
Zoek vervolgens naar wind, wind (bft), verklein de kaart evt naar benelux (is een stuk ruimer dan bij de kaart van meteomaastricht, en klik onder de kaart door de tijdsbalk. In één oogopslag is te zien of er meer dan 5 bft verwacht wordt tijdens de passage.
Een ander voorbeeld
Je bent in Cuxhaven en wilt terug naar Nederland terwijl er zgn. hollands zomerweer is (overwegend westenwind met regelmatig de passage van lage drukgebieden).
Veel gebruikte tactiek
Een veel gebruikte taktiek is dan om van Cuxhaven eerst naar Helgoland over te steken tijdens de passage van het warmtefront (wind draait dan meestal naar Z- ZW) om hoogte te winnen en daar te wachten op de passage van het koufront (wind ruimt dan meestal naar NW) om vervolgens de oversteek te maken naar Nederland.
Analyse & prognose
Maak hierbij gebruik van de kaart Analyse prognose fronten en kies voor het gewenste model (knmi of ukmo) en wandel door de tijdlijn. Zo zie je direct wanneer je kunt oversteken naar Helgoland en daarna vertrekken naar Nederland.
Open de website van Woweer
Op deze website kun je dezelfde informatie vinden als op de site van weer online, maar dan voor de hele wereld. Ook is de voorspelling maar liefst 16 dagen (384 uur) vooruit. Handig bij een oceaan oversteek of als je iemand wilt volgen die dat aan het doen is of als je mee doet aan het spel van bijvoorbeeld de Volvo Ocean race.
Ga dan aan de linkerkant van het menu naar verwachtingen en vervolgens naar expertkaarten of gebruik deze link
Dan als laatste nog een tip:
Gebruik de barometer als windvoorspeller.
Mocht alle elektronische apparatuur om welke reden dan ook uitvallen, dan kun je altijd nog terug vallen op de barrometer.
Op de meeste schepen is deze wel aan boord. Maak er een gewoonte van om in het logboek ook de barometerstanden op te nemen.Als er iets veranderd valt dat meteen op. Snel stijgende of dalende standen zijn een indicatie van naderende wind. Een vuistregel hiervoor is: 1 hPa per uur; dan kun je meer dan 6 bft verwachten, bij 2 hPa tenminste 7bft en bij 3 hPa tenminste 8 bft.